23.11.2018

Uskoon tulleita kastetaan Pohjois-Afrikassa

Yhteistyöseurakunnan Mohammed-pastori Marokosta on lähettänyt kymmeniä kuvia kastetilaisuuksista, joista osa on pidetty kodeissa, osa meren rannalla. Joka päivä uskovien yhteyteen tulee lisää uusia ihmisiä, jotka ovat lähteneet seuraamaan Jeesusta.

”Kun lapsi syntyy, emme heitä häntä kadulle”

Olemme nyt siinä tilanteessa, että uskoon tulleita, entisiä muslimeja liitetään jatkuvasti seurakuntiin Pohjois-Afrikassa ja Lähi-idässä. Näiden ihmisten hoitaminen ja ohjaaminen on nyt tärkein tehtävämme Avainmedialla! sanoo Avainmedian arabityön johtaja Aaron.

– Kun lapsi syntyy, niin emmehän heitä häntä kadulle, laukoo Aaron.

– Meillä on suuri vastuu ja etuoikeus olla ohjaamassa ja johdattamassa näitä Kristuksen perheen lapsia oikeaan kotiin.

Avainmedian tehtävänä on kertoa evankeliumia sähköisten viestimien kautta (radio, tv, sos. media). Mutta tavoitteena ei ole tehdä pelkästään ohjelmia, vaan pitää huolta ihmisistä, jotka tulevat uskoon.

Palautteiden käsittelyä automatisoitu

Aaron kertoo, kuinka ohjelmapalautteita käsitellään.

– Jokainen palaute pyritään käsittelemään mahdollisimman yksilöllisesti, mutta aika paljon palautteita voidaan kategorisoida ja laittaa tärkeysjärjestykseen. Esimerkiksi on ryhmä, jotka haluavat jo löytää Kristuksen elämäänsä. Teemme siitä ryhmän A. Toiset haluavat Raamatun – laitamme heidät ryhmään B. Jotkut toivottavat Herran siunausta työlle ja ohjelmille jne. Heidät voimme sijoittaa ryhmään C. A-ryhmälle pyritään aina vastaamaan henkilökohtaisesti. Juuri tämä on aikaa ja varoja vaativaa.

– Meillä on nyt 30 täysaikaisesti palkattua henkilöä vastaamassa ja ohjaamassa näitä ihmisiä. Lisäksi on noin sata vapaaehtoista. Haluamme myös vastaamisen lisäksi kouluttaa seurakuntia auttamaan juuri näitä, joita ohjaamme heidän yhteyteensä.

Minun tietoni mukaan olemme erityisasemassa siinä, että meillä on työssä entisiä muslimeja, jotka ovat nykyään töissä kanavallamme ja jälkihoitotyössä.

Sielunhoitotyötä askel askeleelta

Kun uusi henkilö ottaa yhteyttä Avainmedian jälkihoitokeskukseen, alkaa tapahtua. Aaron valottaa metodeja:

– Ensiksi (3-4 keskustelukerran jälkeen) kysytään, suostuuko hän, että joku hänen lähellään asuva tapaa vaikkapa kahvilassa. Sitten kysytään puhelinnumeroa. Tai voidaan olla yhteydessä Messengerin avulla. Jos henkilö suostuu tapaamaan, niin lähetämme kokeneen henkilön tapaamaan jossain julkisella paikalla.

Tämä työntekijä/seurakunnan jäsen on koulutettu ja ymmärtää tilanteen ja osaa arvioida, onko henkilö aidosti evankeliumin asiasta kiinnostunut.

– Tämän jälkeen hänet kutsutaan Alfa-kurssille, jossa kokoontuu useampia henkilöitä viikonlopun aikana. Sitten puhutaan myös kasteesta. Mielellään joku, joka asuu lähellä, toimii kastajana. Näin henkilö liittyy paikallisseurakuntaan.

Haasteita Lähi-Idässä

Toisin kuin Pohjois-Afrikassa, missä uudet uskovat lähes aina liittyvät entisistä muslimeista koostuviin seurakuntiin, Lähi-idän maissa (kuten Egyptissä, Jordaniassa, Syyriassa ja Libanonissa) uusien uskovien tilanne on erilainen. Näissä maissa on ns. vanhoja kristillisiä kirkkokuntia, joihin entisten muslimien ei ole kovin helppo integroitua.

– Näiden seurakuntien näkökulmasta entinen muslimi on vähän kuin hoidossa oleva lapsi. Osaksi on kysymys molempien osapuolten turvallisuudesta, Aaron kertoo.

– Aivan hiljattain kuulin tapauksesta Gazassa. Kyseessä oli kaksi entistä muslimia. Toinen heistä oli kertonut uskoontulostaan ja kääntymyksestään perheelleen. Seurauksena oli, että ensin hänet hakattiin ja paria viikkoa myöhemmin hänet löydettiin kadulle ammuttuna. Toinen näistä ystävistä pakeni Egyptiin, missä otimme hänet vastaan. Jouduimme järjestämään hänen toimeentulonsa ja asuntonsa määräajaksi.

– Varoja tarvittiin tuossakin tilanteessa, mutta asia vain piti hoitaa. Emme voi sanoa ainoastaan: ”Herra sinua siunatkoon!” Teemme kaikkemme hoitaaksemme nämä ihmiset, Aaron vakuuttaa.

Aaron tahtoo välittää suomalaisille kristityille yhden sanoman: Rukoilkaa tämän työn puolesta! Apuanne tarvitaan.

Teksti Eero Antturi

Haluatko auttaa työtämme?

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook