25.6.2019

Uskollisuus palkitaan

Niilo Närhi

Amerikkalainen Norman Geisler sai lapsena ystävältään kutsun tulla mukaan seurakunnan järjestämälle kesäleirille. Hän lähti ennakkoluulottomana leirille ja osallistui sen jälkeen seurakunnan ylläpitämään pyhäkouluun 400 sunnuntaina. Joka sunnuntai eräs uskollinen autonkuljettaja poimi hänet ja vei seurakuntaan. Viikonlopusta toiseen hän oppi Raamattua eri ikäisille tarkoitetuissa raamattukoululuokissa, mutta ei koskaan tehnyt henkilökohtaista uskon ratkaisua. Opiskellessaan lukion viimeisellä luokalla Geisler antoi vihdoin eräänä sunnuntaina elämänsä Kristukselle. Siihen mennessä seurakunnassa toimiva autonkuljettaja oli käynyt hakemassa hänet rukoushuoneella tapahtuvaan opetukseen yli 400 kertaa. Voimme vain pohdiskella, miten Normanin olisi käynyt, jos hakija olisi päättänyt jonkun sunnuntain reittiä suunnitellessaan, että kun opetus ei tuon pojan kohdalla tuota tulosta, niin häneen ei enää kannata tuhlata aikaansa.

Jeesus kertoi vertauksen leivisköitä saaneista palvelijoista, jotka jätettiin huolehtimaan pitkälle matkalle lähteneen herransa omaisuudesta. Palattuaan takaisin omistaja ryhtyi tilintekoon palvelijoidensa kanssa. Viisi ja kaksi leiviskää saaneet saivat tunnustuksen ja palkan työpanoksestaan, ja heidän herransa kiitti heitä erityisesti heidän osoittamastaan uskollisuudesta.

Saarnaajien ruhtinaaksi tituleerattu Charles Spurgeon toi julki, mikä motivoi häntä: ”En tiedä mitään, minkä valitsisin elämäni intohimoksi ennemmin kuin olla uskollinen Jumalalleni kuolemaani asti.”

Natsien teloittama Dietrich Bonhoeffer totesi: ”Toimintamme ei verso ajatuksistamme, vaan halukkuudestamme kantaa vastuuta.”

Raamattu puhuu paljon sekä Jumalan että ihmisen uskollisuudesta. Vanhan testamentin uskollisuutta tarkoittava sana painottaa uskollisuudessa sen pysyvyyttä vastakohtana hylkäämiselle ja rajallisuudelle. Kirjoittaessaan kirjettä korinttilaisille Paavali kertoi lähettäneensä hengellisen poikansa Timoteuksen heidän luokseen. Apostoli kutsuu Timoteusta rakkaaksi ja uskolliseksi. On hieno asia tulla historiassa tunnetuksi uskollisuudestaan!

Aikanamme, joka tunnetaan pinnallisuudesta ja itsekeskeisyydestä, Jumala etsii itselleen uskollisia palvelijoita, jotka ovat valmiina mahdollistamaan evankeliumin menestyksen resursseillaan, lahjoillaan ja varoillaan. Avainmedialla tiedostamme selkeästi, että menestyksemme taustalta löytyy suuri joukko juuri näitä Jumalan etsimiä ihmisiä.

Avainmedia toivottaa kaikille uskollisille esirukoilijoillemme ja tukijoillemme rakentavaa ja siunattua kesän jatkoa!

Niilo Närhi

”Hänen herransa sanoi hänelle: Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljonhaltijaksi. Mene herrasi iloon.” Matt 25:23

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook