29.3.2019

Usko käytäntöön

Joyce Meyer

Roomalaiskirjeen mukaan ne, jotka uskovat Häneen, ”elävät uskosta” (1:17). Mitä käytännössä tarkoittaa uskosta eläminen ja kuinka sitä voi toteuttaa jokapäiväisessä elämässä?

Raamatussa on kertomus, kuinka Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista (Joh.11). Lasarus sekä hänen sisarensa Martta ja Maria olivat Jeesuksen hyviä ystäviä ja Jeesus oli vieraillut usein heidän kodissaan. Lasaruksen sairastuttua sisaret lähettivät tiedon Jeesukselle: ”Herra! Hän, joka on sinulle rakas, on sairaana.” Jeesus ei lähtenyt välittömästi parantamaan Lasarusta. Hänen vastauksensa oli: ”Tämä sairaus ei ole kuolemaksi vaan Jumalan kunniaksi, että Jumalan Poika tulisi kirkastetuksi sen kautta.” Jeesus halusi heidän luottavan ja uskovan Häneen.

Näytti tilanne miten huonolta tahansa, Jeesus pystyisi silti hoitamaan tilanteen. Jeesus ei kuitenkaan saanut sellaista vastareaktiota.

Tullessaan paikalle ja nähdessään ihmisten surun Jeesus liikuttui syvästi. Maria sanoi Jeesukselle: ”Herra, jos sinä olisit ollut täällä, minun veljeni ei olisi kuollut.” Ajattele, miltä Jeesuksesta on mahtanut tuntua tuolla hetkellä. Hän tiesi, mitä on tapahtunut ja Hän oli tullut hoitamaan tilanteen, mutta kukaan ei näyttänyt ymmärtävän, mihin Jeesus todella oli kykenevä. Hän oli epäuskon ympäröimä. Sekasorron keskellä Jeesus sanoi: ”Ottakaa kivi pois.” Jeesus oli valmis herättämään miehen kuolleista, mutta Hän käski ihmisiä ottamaan kiven pois haudan suulta. Hän halusi nähdä heidän uskonsa tottelevaisuuden kautta.

Room. 12:3 mukaan Jumala on antanut kullekin tietyn uskon määrän. Sinulla on uskoa, mutta käytätkö sitä?

On hyvin tärkeää käyttää uskoaan, koska siten Jumala-suhteemme vahvistuu ja luotamme Häneen enemmän erilaisissa tilanteissa.

”Ilman uskoa on mahdotonta olla kelvollinen, sillä sen, joka tulee Jumalan luo, täytyy uskoa, että Jumala on ja että Hän palkitsee ne, jotka Häntä etsivät” (Hebr. 11:6). Herra palkitsee uskomme nähdessään sen olevan toiminnassa.

Uskon käyttäminen merkitsee, että tekee sen, mitä voi, ja sitten luottaa, että Herra tekee sen, mihin itse ei pysty. Jos esimerkiksi rukoilee puolisonsa uskoon tuloa, ei tule valittaa samanaikaisesti ystävilleen, että aviopuoliso ei varmasti tule ikinä uskoon.

Kun laitat uskon käytäntöön, se osoittaa, että uskot Jumalan toimivan niin kuin Hän on luvannut.

Näin asenteesi ja toimintasi ovat yhtä Jumalan lupausten ja Sanan kanssa ja pidät noista totuuksista kiinni, vaikka elämässä tulisi vaikeita aikoja. Sitä Jeesus pyysi ihmisiltä käskiessään Lasaruksen haudalle kokoontuneita ihmisiä vierittämään kiven pois haudalta.

Usein kun Jumala pyytää tekemään jotain, tuijotamme vain olosuhteita. Ehkä tulisi antaa anteeksi ihmisille, jotka ovat loukanneet. Ehkä rukoilee uutta asuntoa, mutta Jumala kehottaa siistimään nykyistä kotia. Ehkä edessä on laskuvuori, mutta silti käyttää luottokorttia joka paikassa. Kun ongelmat ovat suurempia kuin kykymme ratkaista ne itse omin kyvyin ja voimin, reagoimme helposti: ”En mitenkään pysty tähän, se on liian vaikeaa!” Tämä on sielunvihollisen valhe, johon hän haluaa meidän uskovan.

Jälleen kerran totean, että Jumala ei koskaan pyydä tekemään jotain, mihin ei antaisi apuaan.

Hän antaa varmasti voimaa, ymmärrystä, tukea ja resursseja, kaiken mitä tarvitsee, jotta voi tehdä oman osuutensa ja ottaa kuuliaisuuden askeleen seuratakseen Hänen johdatustaan.

Muista tällaisina hetkinä Fil. 4:13: ”Kaikki minä voin Hänessä, joka minua vahvistaa.” Voit Herran avulla tehdä kaiken mitä sinun tulee tehdä. Pystyt vierittämään pois kiven, joka on sinun ja ihmeen välillä!

Joyce Meyer

Copyright©Joyce Meyer Ministries/Enjoying Everyday Life

Kaikki oikeudet pidätetään.

 

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook