1.11.2018

Turhat kamppailut

Joyce Meyer

Yksi uskonelämäni suurimmista läksyistä on ollut, ettemme voi muuttaa itseämme. Vain Jumalan armon kautta voimme voittaa heikkoutemme ja tulla enemmän Kristuksen kaltaisiksi. Joh. 15:5 sanoo: ”Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.”

Yrittäessämme toimia ilman Jumalan armoa ja voimaa uskonelämä on aikamoista räpiköintiä. Yksi parhaimpia rukouksia on: Jumala, auta minua!

Vuosia sitten aloittaessani lukemaan Raamattua ja ottaessani uskonelämän tosissani huomasin niin monia asioita, joita minun pitäisi muuttaa. Minun oli puhdistettava mieltäni ja puheitani, päästävä eroon kielteisyydestä ja tuomitsevasta hengestä. Käytökseni aviomiestäni kohtaan tarvitsi parannusta. Välittömästi yritin työstää näitä itse, mutta se johti pelkästään turhautuneisuuteen ja edistystä tapahtui vähän.

Kulutin kaiken energiani yrittämällä sellaista, johon vain Jumala pystyy.

Oli vapauttava kokemus ymmärtää, että Jumala ei odotakaan minun selviytyvän muutoksesta yksin omin voimin. Kuten Johanneksen evankeliumin kohta toteaa, on pysyttävä Kristuksessa. Se tarkoittaa, että tutkimme Jumalan Sanaa ja erityisesti kohtia, jotka koskevat heikkoja kohtiamme sekä vietämme niin paljon aikaa Herran kanssa kuin voimme – joko puhuen Hänelle rukouksessa tai vain olemalla hiljaa Hänen läheisyydessään. Kun ahkerasti ja nöyrästi etsimme Herraa ja vastaanotamme Hänen armonsa, Raamattu sanoo, että katsoessamme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen(2. Kor. 3:18).

Apostoli Paavalikin, joka kirjoitti suuren osan Uudesta testamentista ja jota pidetään alkuseurakunnan suurena johtajana, tajusi, ettei hän voi tehdä mitään ilman Jumalan apua. Room. 7:15 ja 18 Paavali kirjoittaa: ”sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen… Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei.”

Olet varmaan joskus halunnut tehdä jotain oikein, kamppailut paljon, mutta et ole onnistunut kovista yrityksistäsi huolimatta. Paavali kävi läpi ihan samaa ja hän antaa meille ohjeen: ”Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!” (Room. 7:24–25). Itse emme pysty, mutta Jumala tekee kaiken puolestamme, jos vain annamme Hänen niin tehdä.

Sama periaate pätee ihmissuhteisiimme. Emme voi muuttaa muita, mutta Jumala voi. Lasteni ollessa nuorempia olin varma, että kaksi heistä ei tulisi pärjäämään omillaan. Tyttäreni Laura oli kauhean sotkuinen eivätkä mitkään asiat olleet järjestyksessä. Nuorimman poikani Danielin koulumenestys oli surkea ja olin vakuuttunut, että joutuisin huolehtimaan hänestä lopun elämääni. Kulutin paljon aikaa murehtimiseen ja yrityksiin muuttaa heitä omin voimin. Usein yritykseni näyttivät pahentavan asioita ja olimme kaikki kolme ahdistuneita. Huolehtimisen ja omin voimin taistelun sijaan olisin voinut rukoilla, luottaa Jumalaan ja uskoa, että lopulta kaikki kääntyy hyväksi.

Nykyään Laura on järjestyksen ihminen ja hyvä organisoija, ja yksi hänen työtehtävistään on pitää minun aikatauluni kunnossa! Entä Daniel? Poika, joka tuskin selvisi kunnialla koulusta, on nykyään laajaa kansainvälistä työtä tekevän järjestömme johtaja tehden suurenmoista työtä. Katsoessani menneeseen tajuan hukanneeni paljon aikaa ja voimia murehtimiseen ja huolehtimiseen, kun Jumalalla kuitenkin oli kaikki kontrollissa.

Olipa kyse meistä tai jostain toisesta, Herra haluaa meidän etsivän Hänen apuaan ja sitten lepäävän tietäen, että Hän hoitaa asian.

Jumala ei halua meidän kamppailevan, Hän haluaa meidän uskovan. Herra haluaa meidän rauhoittuvan ja olevan tyytyväisiä elämään silloinkin, kun odotamme muutosta asioihin.

Minkä tahansa asian kanssa kamppailetkaan nyt, kenties käytöksesi, raha-asioittesi, lastesi tai ihmissuhteiden kanssa, tässä on parhain neuvo, jonka voin antaa: Kiirehdi Jumalan luo saamaan apua. Ota vastaan Hänen armonsa, hellitä ja nauti elämästä samalla kun luotat, että Jumala muuttaa asioita. Näin vapaudut turhista kamppailuista ja koet Jumalan rauhaa ja iloa prosessin aikana.

Joyce Meyer

Copyright©Joyce Meyer Ministries/Enjoying Everyday Life

Kaikki oikeudet pidätetään.

 

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook