21.12.2018

Tie rauhaan ja iloon

Joyce Meyer

Oletko joskus joutunut petetyksi, huijatuksi, loukatuksi tai mustamaalatuksi? Väärinkohtelua ei ole helppoa antaa anteeksi. Omista kokemuksistani olen oppinut, että jos ei anna anteeksi, se tekee elämästä surkean. 

 

Vuosien ajan vihasin isääni hänen kohdeltuaan minua kasvuiässä törkeällä tavalla, johon oli saanut mallin omasta lapsuudestaan. Vihani muovasi minusta katkeran ihmisen, jonka kanssa oli vaikea tulla toimeen.

Vihainen suhtautumistapani ei muuttanut isääni eikä se tehnyt hyvää minullekaan.

Kun vanhempani ikääntyivät, tunsin Jumalan kehottavan, että vanhempieni tulisi muuttaa meitä lähemmäksi ja minun tulisi pitää vanhemmistani huolta heidän kuolemaansa saakka. Vastustin ajatusta, koska en halunnut edes nähdä heitä ja vielä vähemmän kuluttaa rahaa heidän huolehtimiseensa. Mieheni Dave oli sitä mieltä, että jos Jumala näin kehotti, meidän tulisi totella Häntä. En ollut samaa mieltä, mutta osoittautui, että Dave oli oikeassa. Autoimme vanhempiani muuttamaan lähemmäksi asuinpaikkaamme ja pidimme heistä huolta. Se ei ollut helppoa, mutta nyt on tunnustettava, että päätös oli yksi elämäni parhaimmista. Jumala kunnioitti tottelevaisuuttani ja antoi minulle armonsa sekä voimaa toimia oikein.

Ennen kuolemaansa isäni pyysi minulta anteeksi kaikkea aiheuttamaansa tuskaa. Hän halusi myös ottaa Kristuksen vastaan Pelastajanaan. Anteeksiantamisen palkinto ylitti kaiken sen kivun, jota olin kokenut niin monen vuoden ajan.

Kertomus Joosefista 1. Mooseksen kirjassa on hämmästyttävä esimerkki, mitä Jumala voi tehdä, kun valitsee anteeksiannon. Joosefin ollessa 17-vuotias hänen kateelliset ja vihaiset veljensä möivät hänet orjakauppiaille. Joosef päätyi Egyptiin, jossa faaraon hoviherra Potifar osti hänet. Jumalan mielisuosio oli Joosefin yllä ja Potifar teki hänestä koko taloutensa hoitajan. Kun Joosef torjui Potifarin vaimon viettely-yritykset, nainen suuttui ja kosti valehtelemalla miehelleen Joosefin yrittäneen raiskata hänet. Joosef heitettiin vankilaan, mutta sielläkin Herra oli hänen kanssaan. Myöhemmin Joosef pääsi faaraon suosioon ja Joosefista tuli Egyptin toiseksi vaikutusvaltaisin henkilö. Kun ankara nälänhätä toi Joosefin veljet ruoan perässä Egyptiin, olisi Joosefilla ollut oiva tilaisuus maksaa kalavelat. Hän ei kuitenkaan ollut kiinnostunut kostosta.

Paljastettuaan identiteettinsä ja nähdessään veljiensä kauhistuneet ilmeet Joosef sanoi: ”Te kyllä tarkoititte minulle pahaa, mutta Jumala käänsi sen hyväksi. Hän antoi tämän kaiken tapahtua, jotta monet ihmiset saisivat jäädä henkiin.” (1. Moos. 50:20).

Joosefista opimme, kuinka luonteemme ja uskomme voivat kasvaa vaikeina aikoina.

Joosef säilytti rehellisyytensä Jumalan edessä siitäkin huolimatta, mitä se hänelle maksaisi. Palkkio siitä oli paljon suurempi kuin hänen kokemansa kärsimykset. Joosef täytti Jumalan suunnitelman elämässään ja säästi veljiensä hengen, pelasti Egyptin ja valmisti tietä Israelin muodostumiselle.

Jumalalla on suunnitelma ja tarkoitus sinunkin elämällesi. Vaikka sinua olisi kohdeltu kuinka pahasti tahansa, luota Jumalan rakkauteen ja kykyyn tervehdyttää sielusi. Kieltäydy elämästä vihaisena ja katkerana ihmisten kaltoinkohtelun takia. Sen sijaan rukoile heidän puolestaan, rakasta heitä ja tee heille hyvää silloin kun se on mahdollista Jeesuksen kehotuksen mukaisesti, Matt. 5:43–45.

Anna Jumalan käyttää kipujasi kehittääkseen sinussa Hengen hedelmiä: rakkautta, iloa, rauhaa, pitkämielisyyttä, ystävällisyyttä, hyvyyttä, uskollisuutta, sävyisyyttä ja itsehillintää (Gal. 5:22–23), ja tehdäkseen sinusta sellaisen kuin Hän sinut suunnitteli. Näin tehdessäsi muut näkevät kauttasi Jumalan rakkauden ja se vetää heitä Jumalan luokse!

Joyce Meyer

Copyright© Joyce Meyer Ministries/Enjoying Everyday Life

Kaikki oikeudet pidätetään.

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook