24.5.2019

Syyllisyydestä vapaaksi

Joyce Meyer

Painaako jokin omaatuntoasi ja tunnet syyllisyyttä tekemästäsi virheestä tai päätöksestä? Jokainen on sanonut ja tehnyt jotain, jonka haluaisi saada tekemättömäksi.

Vaikka on täysin luonnollista murehtia ja harmitella virheitään, ei ole Jumalan tahto, että uskova elää jatkuvan syyllisyyden ja tuomion alla. Jeesus tuli päästämään meidät irti sellaisesta elämästä, Joh. 3:16–17 ja Room. 8:1.

Jumala antaa synnit täysin anteeksi Kristukseen uskoville. Ps. 103:12 sanoo: ”Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä rikkomuksemme.” Tällaista on Jumalan rakkaus!

Kun luottaa Jumalan lupaukseen anteeksiannosta, syyllisyyden taakka nostetaan pois harteilta.

Minulla oli vuosikausia suuria vaikeuksia syyllisyyden tunteiden takia. Vartuin vihaisessa ja loukkaavassa ilmapiirissä, joka teki minut negatiiviseksi ja vihaiseksi. Kasvoin tuomitsevaksi aikuiseksi, joka ei pitänyt itsestään saati muista ihmisistä. Siksi käyttäydyin usein tavalla, jota kaduin myöhemmin.

Vuosien aikana syyllisyys syöpyi sisimpääni eikä minusta tuntunut hyvältä, ellen tuntenut koko ajan, että varmasti jotain on pielessä. Nämä tunteet seurasivat hengellisen palvelustehtäväni alkuvuosiin asti. Kun olin Herran edessä rukoillakseni, pääpaino rukouksissani oli automaattisesti ongelmissani ja virheissäni. En koskaan unohda, kun Jumala puhui sydämelleni: ”Joyce, aiotko tänään viettää aikaa Minun kanssani vai keskitytkö synteihisi?” Ymmärsin, ettei Jumala ollut vihainen vaan rakastaa minua ja rohkaisee minua pudottamaan syyllisyyden raskaat painot pyydettyäni Hänen anteeksiantoaan.

Monet painiskelevat syyllisyyden kanssa, koska luullaan että Jumala odottaa heiltä enemmän kuin mihin he pystyvät. Luullaan, että Jumala odottaa täydellisyyttä, mutta tämä ei voi olla kauempana totuudesta. Raamattu sanoo: ”Kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.” Jokainen tarvitsee pelastusta Kristuksen kautta.

Raamattu toteaa, että ”missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi”. Tämä ei oikeuta elämään holtittomasti ja tekemään syntiä niin paljon kuin ehtii. Se tarkoittaa, että kun jää täydellisestä vajaaksi millä tahansa elämän alueella, on aina mahdollisuus tehdä parannus ja yrittää uudelleen Jumalan avulla.

Paavali selittää, mitä Jumala haluaa: ”Ei niin, että olisin jo saavuttanut sen tai tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että voittaisin sen omakseni, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut omakseen. Veljet, en katso sitä vielä saavuttaneeni. Yhden minä kuitenkin teen: unohtaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessä, minä riennän kohti päämäärää saadakseni voittopalkinnon…” (Fil. 3:12–14). Jumala odottaa, että kasvaisimme. Kasvu ei ole mahdollista, jos tuntee väärää syyllisyyttä. Kristuksessa voimme unohtaa menneen, jota emme enää voi muuttaa. Voimme mennä eteenpäin ja tehdä parhaamme nykyisessä tilanteessa.

Asia, joka auttoi minua pääsemään irti jokapäiväisistä syyllisyyden tunteista, oli tajuta, että ne ovat täysin turhia. Syyllisyys ei auttanut minua käyttäytymään yhtään sen paremmin vaan käyttäydyin vielä huonommin. Olen ymmärtänyt, että ainoa tapa edistyä on jättää menneet taakseen.

Meistä ei koskaan tule täydellisiä ja Jumala tietää sen. Hän on täynnä armoa eikä halua, että heräät joka aamu murehtien, mitä tulikaan eilen tehtyä ja mitä teet tänään väärin. Jumala haluaa, että luotat Hänen rakkauteensa ja vastaanotat Hänen anteeksiantonsa. Näin pääset eteenpäin, täysin vapaana väärästä syyllisyydestä.

Jeesus sanoi: ”Anokaa, niin te saatte, että ilonne olisi täydellinen.” Kun pyydät Jumalalta anteeksi, älä pysähdy siihen vaan ota myös vastaan Hänen anteeksiantonsa. Lausu ääneen: ”Herra, vastaanotan anteeksiantosi. Kiitos, että annat minulle uuden alun.” Ei tarvitse hukata aikaa virheittensä murehtimiseen. Vietä aikaa Jumalan kanssa ja opettele Hänen Sanaansa. Näin tehden kasvat, kasvat ja kasvat! Muista: Jumala rakastaa sinua ja vie sinua kohti voittoa.

 

Joyce Meyer

Copyright©Joyce Meyer Ministries/Enjoying Everyday Life

Kaikki oikeudet pidätetään.

 

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook