3.7.2018

Rakastettu pystyy rakastamaan

Joyce Meyer

Tiedän, millaista on kurja elämä ja kuinka hienoa on elää Jumalan rauhassa ja ilossa. Muistan, kun Jumala osoitti minulle, etten ole onnellinen enkä rakasta elämää, koska olen itsekäs ihminen.

Sitä puhetta ei ollut helppoa kuunnella, mutta totuuden kohtaaminen auttoi minua luovuttamaan tahtoni Jumalalle, niin että Hän voisi alkaa työstää elämääni ja tehdä siinä tarvittavia muutoksia.

Elämäänsä voi rakastaa, kun älyää, että avain siihen on tehdä Jumalan rakkaudesta elämänsä keskeisin teema. Jumala on rakkaus, ei vain siinä mitä Hän tekee, vaan kuka Hän on. Hän rakastaa meitä ehdoitta ja sen uskoessamme meissä tapahtuu muutos ja meistä tulee luottavaisia ja pelottomia. Kun tietää olevansa rakastettu, antaa se turvallisuutta ja myös rohkeutta mennä eteenpäin ja kokeilla uusia asioita. Ei tarvitse jumittua negatiiviseen elämänasenteeseen tai vihaamaansa tilanteeseen.

Jumalan rakkaus toimii elämässämme näin: otamme vastaan Hänen rakkautensa ja sitten näemme itsemme sellaisina kuin Hän meidät näkee ja rakastamme itseämme terveellä tavalla. Sen jälkeen annamme Hänen rakkautensa virrata kauttamme toisiin ihmisiin.

Päätavoite on vastaanottaa Jumalan tarjoamat hyvät asiat ja jakaa niitä muille. Jumala tahtoo antaa rakkautensa, armonsa sekä anteeksiantonsa ja Hän odottaa näiden asioiden virtaavan kauttamme muihin ihmisiin. Jumala loi meidät ollaksemme rakastettuja ja rakastaaksemme toisia. ”Sillä tämä on se sanoma, jonka te olette alusta asti kuulleet, että meidän tulee rakastaa toinen toistamme” (1. Joh. 3:11). Tämä on tosi kristillisyyttä.

Kuinka paljon todella huomioimme, mitä voimme tehdä toisille ihmisille? Keskittyessäni vain itseeni, siihen mitä minä haluan tai kuinka saan muut tekemään sitä mitä minä haluan, olen suurimman osan ajasta turhautunut, helposti loukkaantuva ja epätasapainossa. Elin näin monta vuotta. Kun aloin vakavasti panostaa Jumala-suhteeseeni ja tutkia Hänen Sanaansa, huomasin etten elänyt sellaista elämää, jonka Jeesus on minulle varannut. Aloin nähdä elämässäni asenteita ja käytöstä, jotka eivät miellyttäneet Jumalaa.

Matkalla kohti parantumista ja sieluni eheytymistä minun piti kohdata kivut, jotka olivat aiheutuneet siitä, mitä vääryyksiä ihmiset olivat tehneet minulle.

Jumala näytti, että jos sydämessäni on anteeksiantamattomuutta, suhteeni Jumalaan ei ole kunnossa.

Anteeksiantaminen ei ollut valinta, jonka pystyin tekemään tunteisiin perustuneena. Se oli tahdon päätös. Vaikka anteeksiannon prosessi oli kova ja tuskaisa, huomaan sen olleen kaiken vaivan arvoista päästessäni vapaaksi syvästi sieluuni juurtuneesta vihasta.

Tutki sydäntäsi, kannatko kaunaa jotakuta kohtaan. Rukoile ja pyydä Jumalan apua nähdäksesi totuuden itsestäsi. Jos Hän osoittaa sinulle jotain, päätä antaa anteeksi ja heitä asia Hänen päälleen. Älä ajattele, mitä sinulle on jatkuvasti tehty. Sen sijaan rukoile asian puolesta ja rukoile sen henkilön puolesta, joka loukkasi sinua. Rukoile, että Jumala siunaa väärintekijöitä totuudella, jotta he voivat tehdä parannuksen siinä, missä ovat tehneet väärin. Jos he eivät kadu ja tee parannusta, niin ole kiitollinen siitä, mitä Jumala on sinulle tehnyt ja mene sinä eteenpäin elämässä.

Mitä enemmän rakastamme Jumalan tavoin muita, sitä paremmaksi elämä muuttuu.

Rakasta päättäväisesti teoissa, ei vain sanoin. Tottele Jumalan Sanaa ja luota Häneen, että Hän muuttaa sydämesi ottaessasi uskonaskeleita ja seuratessasi Pyhän Hengen ohjausta. Näin tehden huomaat olevasi onn­­ellisin silloin kun rakastat muita ihmisiä.

Joyce Meyer

Copyright© Joyce Meyer Ministries/Enjoying Everyday Life

Kaikki oikeudet pidätetään.

 

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook