16.11.2018

Mullistavia muutoksia

Joyce Meyer

Monen vuoden ajan kävin uskollisesti seurakunnassa viikko toisensa jälkeen, mutta en elänyt voittoisaa kristityn elämää. Luin Raamattua joka päivä ja olin mukana evankelioimisryhmässä kulkien ovelta ovelle kertomassa Jeesuksesta, koska halusin palvella Jumalaa.

Näistä huolimatta tunsin suurimman osan aikaa olevani huono ja kurja ihminen. Tiesin, että pelastus on Jumalan armon kautta, mutta en ollut vielä oppinut, kuinka Raamatun mukaisesti tulisi muuttua Kristuksen kuvan kaltaiseksi mielen uudistuksen kautta.

Elin turhauttavassa oravanpyörässä: sunnuntaina kirkkoon, viikot täynnä riitoja aviopuolison ja lasten kanssa, kurjaa oloa, vihaa ja sunnuntaina taas seurakuntaan parantamaan välejä Jumalan kanssa. Ef. 4:23–24 kehottaa, että tulisi uudistua mieleltä ja hengeltä ja pukea ylle uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää. Tämä on tärkeää, koska on mahdotonta elää rauhaisaa elämää, jos samalla on kielteinen mieli.

Kun paneudumme mielen uudistumiseen Jumalan Sanalla, opimme ajattelemaan Jumalan tavoin, puhumaan mitä Jumala puhuu ja toimimaan niin kuin Hän haluaa meidän toimivan.

Silloin voi saada sen, mitä Hän halajaa antaa: yltäkylläisen elämän, täynnä Hänen vanhurskauttaan, rauhaansa ja iloa. (Lue Joh. 10:10 ja Room. 14:17.)

”Jos siis joku on Kristuksessa, hän on uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!” (2. Kor. 5:17). Kun meistä tulee uusia luomuksia Kristuksessa, niin se mikä on normaalia maailmassa, ei ole normaalia uskovalle. On olemassa malli, jonka mukaan Kristukseen uskovan tulisi elää heijastaen Kristuksen kaltaisuutta maailmassa.

Monen mielestä esimerkiksi murehtiminen on normaalia, mutta uskoville se ei ole normaali ajattelutapa. Fil. 4:6 sanoo: ”Älkää olko mistään huolissanne.” Se ei tarkoita, ettemmekö ikinä kokisi murehtimista, mutta kun niin käy, tulee rukoilla ja antaa Jumalan hoitaa asia. Näin meillä on Hänen rauhansa käydessämme läpi elämän haasteita. 1. Kor. 2:16 mukaan uskovalla on Kristuksen mieli. Olivatpa olosuhteet minkälaiset tahansa, Jumalalta voi saada rauhan, viisautta ja näkökykyä sekä ohjausta päätöksentekoon.

Raamattu neuvoo lisää:

”Kiinnittäkää mielenne siihen, mikä on ylhäällä, älkää siihen, mikä on maan päällä” (Kol. 3:2).

Filippiläiskirje kehottaa: ”Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli.”Nöyrä ihminen on rauhallinen, koska hän odottaa Jumalan ajoitusta ja seuraa Hänen johdatustaan. Hän ei jatkuvasti kamppaile miettimällä, miksi ja miten, eikä ole tuomitseva tai kriittinen muita kohtaan.

Elämme häiriötekijöiden maailmassa. On hämmästyttävää, minkälaisen tietotulvan keskellä elämme tekniikan, median ja maailman kiireen kautta. Maailma ei todennäköisesti muutu, joten minun on muututtava. On opittava keskittymään siihen, mitä parhaillaan tekee eikä mitä haluaisi tehdä seuraavaksi.

On olemassa tie rauhaan ja iloon Pyhässä Hengessä ja voiton saamiseen eri olosuhteissa. Se ei perustu siihen, mitä maailma pitää normaalina. Kaikki alkaa mielenmuutoksesta. Valinta on meistä kiinni. Ala lukea ja mietiskellä Raamatun sanaa joka päivä. Rukoile Jumalalta ymmärrystä, kuinka soveltaa Raamatun kehotuksia jokapäiväiseen elämääsi. Tulet rakastamaan sitä muutosta, joka tulee kun on todella oikea ja normaali mieli, joka on Kristuksen mieli!

Joyce Meyer

Copyright© Joyce Meyer Ministries/Enjoying Everyday Life

Kaikki oikeudet pidätetään.

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook