19.8.2019

Jerusalemista maailman ääriin ja takaisin

 

Kiinan kotiseurakuntaliike sai 1920-luvulla sydämelleen saavuttamattomien kansojen evankelioimisen. Näky tunnetaan nimellä ’Takaisin Jerusalemiin’. Vallanvaihdoksen myötä tilanteet kuitenkin vaihtuivat ja tuntui kuin näky kuolisi sen kantajien mukana vankileireillä.
Kuitenkin 1980-luvun herätyksessä näky syttyi voimallisesti uudelleen. Olennaisena osana näkyä ovat lähetyskoulutukset ja työntekijäkoulutukset. Avainmedia on toiminut Kiinan tässä koulutustyössä kiinalaisten rinnalla 20 viime vuoden aikana.

Kiinalaiset lähetit ovat levittäytyneet eri maihin ja tavoittavat saavuttamattomia kansanryhmiä Kristuksen evankeliumilla. Yhä uudet sukupolvet ovat nousseet ja ottavat paikkansa lähetystyössä. He jättävät tutun kulttuurin taaksensa ja ovat valmiit uhrautumaan kansojen opetuslapseuttamisen hyväksi. Eri puolilta tulee viestejä sekä evankeliumin voittokulusta että hinnasta, jonka se vaatii.

Erään saavuttamattoman heimon parissa osoitettiin käytännön rakkautta hädänalaisille. Samalla selvisi, että eräällä kylän odottavista naisella oli vakavia komplikaatioita. Jo useampi lapsi oli kuollut kohtuun. Lähetit rukoilivat raskaana olevan naisen puolesta. Komplikaatiot hävisivät. Lapsi syntyi terveenä ja onnellinen äiti halusi seurata Jeesusta. Nyt kylään on syntynyt seurakunta, jossa on jo yli 50 ihmistä. Toisessakin kohteessa evankeliumi sai valtavan vastaanoton. Myös kuuro isoisä parani.

Pakolaisten luona vierailevat lähetit saivat todistaa tragedian, kun erään perheen käytännön asioista paljolti vastannut tytär sai toispuoleisen aivohalvauksen. Lähetit tahtoivat auttaa ja maksoivat sairaalakuluja. Parantumista ei kuitenkaan tapahtunut. Lähetit päättivät alkaa rukoilla nuoren naisen puolesta joka kerran tuossa kodissa käydessään. Erään kerran mennessään vierailulle he kuulivat kodista iloista musiikkia. Nuori nainen oli parantunut, lauloi iloissaan ja teki kotitöitä. Tragedia olikin evankeliumin ovi, jonka kautta Jeesus tuli yhä paremmin tunnetuksi.

Vieraillessani yhdellä alueella tapasin joukon vilkkaita pakolaislapsia. Lapsille oli kerrottu Jeesuksesta, joka on enemmän kuin profeetta. Jeesus on Messias, Jumalan Poika. Muslimitaustasta tuleville tällainen sanoma ei ole aina kovin helppo omaksua. Lapsia ja heidän perheitään oli myös autettu monin tavoin.

Eräs lapsista oli ollut erittäin vastainen Jeesus-asioille. Asiassa tapahtui yllättävä käänne. Tämä lapsi tahtoi rukoilla kristillisen vapaamuotoisen rukouksen, kun siihen annettiin eräässä tapaamisessa mahdollisuus. Hän päätti rukouksensa sanoihin ”Rakkaan Jeesukseni nimessä”.

Asian taustalla vaikuttaneet tekijät selvisivät pian. Poika oli ollut erään kerran istuskelemassa, kun valkoisiin pukeutunut mies oli ilmestynyt hänelle kuin tyhjästä. Mies seisoi yhtäkkiä hänen vierellään, mutta poika ei pelästynyt. Päinvastoin hänelle tuli turvallinen olo. Mies puhutteli poikaa ystävällisesti ja nimeltä mainiten. ”Älä pelkää! Sinä olet hyvä poika. Minä pidän sinusta huolen. Ole turvallisella mielellä!” Yhtäkkiä valkopukuinen mies katosi silmänräpäyksessä, kuten oli ilmestynytkin. Poika, jota tässä kutsumme Aliksi, oivalsi, että tämä mies oli Jeesus, josta lähetit olivat kertoneet hänelle.

Eräs perheenisä oli erittäin kielteinen kristinuskoa kohtaan. Perheenisä kysyi, miksi eräs lähetti oli auttanut erityisellä tavalla toista perhettä, muttei ollut tuonut hänen perheellensä tuomisia. Lähetti ojensi kännykkänsä miehen kouraan ja kehotti lukemaan näytöltä. Mies luki: ”Jos nyt jollakin on tämän maailman hyvyyttä ja hän näkee veljensä olevan puutteessa, mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus saattaa pysyä hänessä?” ”Kuka tämän on kirjoittanut?” mies kysyi innoissaan. ”Se on Raamatusta”, vastasi lähetti. Muslimimiehen asenne Raamattua kohtaan muuttui radikaalisti ja hän tahtoi kuulla lisää.

Rukoillaan lähettien ja heidän kohtaamiensa ihmisten puolesta. Lähetystehtävä on meille kaikille yhteinen. Rukoillaan Jumalan varjelusta heille ja heidän perheillensä sekä soputumista haastaviin olosuhteisiin. Yhteydenpito kotimaahan on tullut entistä haastavammiksi turvallisuuskysymyksien takia. Lähettien alkukannatusten jälkeen toimeentulo on hankittava omin käsin. Työ ja ammattitaito kuitenkin avaavat monia mahdollisuuksia evankeliumille. Opetuslapseuttaminen tapahtuu elävässä elämässä, arjen keskellä.

”Sitten vielä, veljet, rukoilkaa meidän edestämme, että Herran sana nopeasti leviäisi ja tulisi kirkastetuksi muuallakin niin kuin teidän keskuudessanne, ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen.” (2 Tess. 3:1–2)

Veli Hatunen

Haluatko auttaa työtämme?

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook