13.8.2019

Adam ja Fatma tulivat uskoon Al Hayatin kautta

Libyalaisista 97 % on muslimeja, mutta he ovat kiinnostuneempia kristinuskosta kuin ennen. Adam ja Fatma (eivät kuvassa, nimet muutettu) tekevät Avainmedian Al Hayatille ensimmäisiä Libyan arabimurteella olevia ohjelmia.

Adam Yousef* katseli 2000-luvun alussa silloista uutta satelliittikanavaa, Avainmedian Al Hayatia. Libya oli silloin ja on edelleen kristinuskon vastainen valtio ja valvoo viestimiä tarkasti. Lautasantennin kautta lähetettyjä ohjelmia ei kuitenkaan voinut estää. Adam kiinnostui ohjelmasta, jossa avoimesti paljastettiin islamin väitteitä. Muslimit saivat soittaa ohjelmaan kysymyksiään.
– Kristillisyyttä oli vaikea ymmärtää muslimitaustallani. Olin kuitenkin kiinnostunut kysymyksistä ja vastauksista. Kun tv-ruudussa näkyi chat-osoite, päätin minäkin lähettää kanavalle viestin. Viestistä sukeutui keskusteluketju nimimerkki ”AbuAlin” kanssa. Vasta vuosien päästä Adamille paljastui, että hänen jordanialaiseksi luulemansa keskustelukumppani olikin palestiinalainen, joka asui Suomessa.
Adam pyysi Raamattua ja sai sen. Raamatun lukeminen ei ollut aluksi helppoa.
– Vasta vähitellen aloin oppia käyttämään Raamattua, kun ohjelmat ja AbuAli kehottivat katsomaan itse eri kohtia Raamatusta.

Osuva uni
Adam tuli uskoon 2005. Vuonna 2007 hänen vaimonsa Fatma* tuli uskoon.
– Nuo kaksi vuotta olivat erittäin vaikeaa aikaa. En halunnut väkisin pakottaa Fatmaa kristityksi, mehän rakastimme toisiamme. Lopulta emme enää puhuneet uskonnosta.
Jumalalla oli kuitenkin oma suunnitelmansa, miten Fatma löytäisi totuuden.
– Näin merkillisen unen, Fatma kertoo.
– Unessa olin nukkumassa pimeässä huoneessa. Huoneessa oli luurankoja. Kirkas käsi halusi temmata minut pois huoneesta, mutta sanoin ei.
– Ajattelin heti herättyäni, että uni ei ollut tavallinen uni. Olisin kysynyt Adamin mielipidettä, mutta hänen piti lähteä töihin. Avasin television ja näin heti ohjelman, jossa kristitty pastori sanoi: ”Olit kuollut, mutta Jumala antoi sinulle uuden elämän. Olit pimeydessä, mutta tulit valkeuteen”. Koin, että viesti osui suoraan minulle.

Ääni katosi
Fatmalla alkoi ristiriitainen elämänvaihe. Hän luki Raamattua, mutta samaan aikaan koraania. Hän käytti hijabia päässään ja rukoili muslimeille määrätyt viisi kertaa päivässä, mutta yritti myös rukoilla kristityn tapaan ja huusi ”missä olet, Jumala?”
– Opetin viikonloppuisin koraania koululaisille. Kun aloin avautua Jeesukselle, tapahtui jotakin merkillistä. Menetin ääneni. Sain aikaiseksi vain pientä pihinää. Lääkäri ei löytänyt mitään syytä äänenmenetykselle. Jouduin lopettamaan opettamisen.
Sitten Fatma näki uuden unen.
– Olin autossa, joka lensi taivaalla. Menin ulos autosta ja löysin pienen oven. Ovella luki Jeesus Nasaretilainen. Menin sisään, ja enkeli tuli luokseni ja ilmoitti uuden nimeni. Vierailin monissa paikoissa taivaassa. Näin monenlaisia eläimiä ja ne hymyilivät minulle. Näin, että vanha sairas nainen oli rukoillut Jeesusta ja taivaassa hän oli jälleen nuori. Eräällä nuorella oli ollut kummalliset kasvot, mutta taivaassa kasvot näyttivät ihanilta.
Kaksi kuukautta taivaskokemuksen jälkeen Fatma luki Raamatusta: ”Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen.” Matt. 7:13.
– Ymmärsin, että näkemäni uni oli Jumalasta.
– Aloin seurata Jeesusta ja siitä asti olen kokenut rauhaa. Käytin opettamiselta vapautuneen ajan oppiakseni lisää Jeesuksesta. Ääneni palautui normaaliksi, kertoo Fatma kauniilla, vahvalla äänellä.

AbuAlin tapaaminen
Kun Aaron oli Avainmedian tiimin kanssa viime vuonna Marokossa Pohjois-Afrikan kristittyjen konferenssissa, tapasi hän siellä Adamin, joka kertoili, että oli vuosia sitten tullut uskoon erään AbuAlin kanssa jutellessaan. Adam ällistyi ja puhkesi riemuun, kun hänelle selvisi, että Aaron oli AbuAli!
Adam ja Fatma eivät halua julkisuuteen kasvojaan eivätkä oikeita nimiään, sillä vaikka siitä ei ole ongelmaa heidän nykyisessä asuinmaassaan, olisi Libyassa liikkuminen vaarallista. Al Hayatille he tekevät ohjelmia, joissa he puhuvat äidinkieltään arabiaa Libyan murteella, mutta kasvoja ei näytetä. Ohjelmat näkyvät Al Hayatin Facebookissa. Kun pariskunta julisti ensimmäisen kerran uskostaan Jeesukseen, kuulivat he monilta, että he olivat luulleet olevansa ainoita uskovaisia Libyassa.

*Nimet muutettu turvallisuussyistä.

Teksti Satu Rönkkö
Kuvat Al Hayat

Haluatko auttaa työtämme?

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook