25.5.2018

Kasvua vähän kerrassaan

Joyce Meyer

Ensisijainen kutsumukseni on auttaa kristittyjä kasvamaan Kristuksessa, niin että uskovat kehittyisivät uskonelämässään ja alkaisivat elää Jumalan heille varaamaa elämää. Nuorena kävin vuosia seurakunnassa, mutta en tiennyt paljoakaan hengellisestä kasvusta.

Rakastin Jumalaa kaikesta sydämestäni, mutta minussa ei tapahtunut kasvua. Olin edelleen arvosteleva, tuomitseva ja kapinoiva. Vaikka tiedostin, että uskonelämäni pitäisi kehittyä parempaan suuntaan, olin surkea käsittelemään ongelmiani.

Uskon, että tämä on sielunvihollisen päästrategioita. Jos hän ei pysty estämään ihmisiä kuulemasta evankeliumia ja vastaanottamasta Jeesusta elämäänsä, hän tekee kaikkensa varmistaakseen, että uskoon tulleet eivät kasva hengellisesti ja koe Raamatussa luvattua rauhaa ja iloa.

Uudestisyntyessämme Pyhä Henki tulee asumaan sydämiimme. Gal. 5:22–23 mainitsee: ”Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.” Tiesitkö, että nämä on istutettu sinuun uudestisyntymisen myötä? Ehkä ihmettelet, miksi et koe niitä elämässäsi. Kasvuprosessissa on uskovalla itselläänkin osansa. On tehtävä yhteistyötä Jumalan kanssa ja kehitettävä Hänen luonteenpiirteitään elämässä tullakseen enemmän Kristuksen kaltaisiksi. Mitä uskova voi tehdä?

Kaikki alkaa siitä, että viettää säännöllisesti aikaa Raamatun äärellä. Hepr. 4:12 opettaa, että ”Jumalan Sana on elävä ja voimallinen”. Viettäessämme aikaa Sanan äärellä vietämme aikaa Jumalan kanssa. Sana muuttaa ajatus- ja toimintatapojamme, näkemystämme Jumalasta ja itsestämme sekä meitä ympäröivästä maailmasta.

Roomalaiskirjeessä on hieno kohta hengellisesti kasvamisesta:

”Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.”

Jumalalla on hyvä, Hänen mielensä mukainen ja täydellinen suunnitelma elämäämme varten, mutta sen kokemiseksi meidän on uudistuttava mieleltämme Hänen Sanansa mukaisesti.

Muista, että hengellinen kasvu on prosessi. Kun aloin tutkia Raamattua, huomasin heti asioita, joissa minun tuli muuttua. Alkuun tunsin oloni syylliseksi ja tuomituksi siitä, etten ollut ”mittojen mukainen”. Jumala kirkasti minulle, ettei Hän osoita muuttumista tarvitsevia seikkoja tuomitakseen tai saadakseen meidät tuntemaan syyllisyyttä. Hän tuomitsee käytöksemme auttaakseen meitä kasvamaan. Minä esimerkiksi olin äärimmäisen kapinoiva avioliittomme ensimmäisinä vuosina. Koska isäni kohteli minua huonosti kasvuvuosinani, minussa kehittyi epäluottamus miehiä kohtaan. Vannoin, ettei kukaan mies enää ikinä saisi loukata minua.

Raamattu osoitti käytökseni aviomiestäni kohtaan vääräksi. Herra kehotti minua rakastamaan Davea puheessa ja teoissa sekä muuttamaan suhtautumistapaani häneen. Se oli helpommin sanottu kuin tehty, mutta Jumala antaa aina armon toimia niin kuin Hän pyytää. Ei Hän odota meidän toimivan kokonaan omin voimin. Niinpä pikkuhiljaa, Jumalan armon varassa, aloin muuttua. Herra muutti minua sellaiseksi, jolla on todellinen rauha, rakkaus ja ilo. Se vei aikaa eikä muutos tapahtunut yhdessä yössä.

2. Kor. 3:18 sanoo, että ”muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen”. Herra muuttaa meitä vähitellen. Kenestäkään ei tule täydellistä ennen kuin vasta taivaassa. Niin kauan kuin vaellamme täällä, Jumala haluaa meidän jatkuvasti tekevän yhteistyötä Hänen kanssaan oppiaksemme ja kasvaaksemme. Jatkaessamme hengellistä kasvua ja muuttuessamme ”kirkkaudesta kirkkauteen” saamme kokea uskomatonta rauhaa, iloa ja yltäkylläisyyttä, joita vain Jumala voi antaa. Samalla näytämme ympäröivälle maailmalle, millainen Jumala todella on.

Joyce Meyer

Copyright© Joyce Meyer Ministries/Enjoying Everyday Life

Kaikki oikeudet pidätetään.

 

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook