28.6.2018

Jokainen päivä on juhlan arvoinen

Joyce Meyer

Kuinka usein juhlit jotain tapahtumaa tai saavutuksiasi? Juhlitko vain pyhäpäiviä tai hää- ja syntymäpäiviä? Olen miettinyt, kuinka voisi elää jatkuvalla juhlamielellä.

Jumala käski israelilaisten viettää joka vuosi seitsemän eri juhlaa, jotta nämä muistaisivat, mitä Herra on heille tehnyt. Kansan tuli juhlia ja ylistää Jumalan uskollisuutta sekä hyvyyttä. Pääsiäinen oli peräti kahdeksan päivää kestävä juhla muistona Egyptin orjuudesta vapautumisesta, jotta israelilaiset voisivat periä Jumalan heille varaaman Luvatun Maan. Tämä on vertauskuvallista, mitä Jumala on tehnyt meille. Hän on antanut syntimme anteeksi, uuden sydämen ja Hänen Henkensä elää meissä. Kristuksen työn tähden meillä on pääsy Jumalan luo ja Pyhän Hengen voimassa voimme tulla sellaiseksi kuin Hän on tarkoittanut meidät olevan.

Elämänasenne näkyy kehonkielestä, kasvojen ilmeistä ja kommunikointitavasta. Ei tarvitse aina avata suutaan, kun muut tunnistavat, milloin olemme tyytymättömiä, turhautuneita tai kun jokin on vastenmielistä. Elämänasenne määrittelee elämään ja olosuhteisiin suhtautumistavan. Valitsemamme asenne vaikuttaa, miltä meistä tuntuu, miten käyttäydymme, ja yleensäkin koko elämänlaatuun.

On helppoa vedota, että ”olen tällainen, kun minulla on kaikkia näitä ongelmia”. Negatiivinen tai vihainen mielenlaatu ei kuitenkaan ratkaise ongelmia eikä paranna mitään. Sellaisen ihmisen lähellä ei kukaan viihdy pitkään. Joitakin on siunattu luonnostaan positiivisella elämänasenteella, mutta minun piti tehdä töitä sen saamiseksi. Lapsuuden kodissani kaikki oli kielteistä, mikä muovasi luonnettani hyvin kriittiseksi. Löysin aina kaikesta virheitä. Tiedän kokemuksesta, että on mahdollista oppia hyvän asenteen saamista, jos antaa Pyhän Hengen tehdä työtä sisimmässään.

Ef. 4:23 kehottaa: ”Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne”. Englanninkielinen AMP-käännös sanoo, että pitää jatkuvasti uudistua. Tämä tarkoittaa päivittäistä sitoutumista ja on säännöllisesti tehtävä hienosäätöjä. Kun elämäni menee epätasapainoon esimerkiksi liiallisen työnteon takia, aikatauluani on säädettävä niin, että on aikaa levätä, olla perheen ja ystävien kanssa tai tehdä jotain mukavaa. Joskus voi laiskistua ja silloin on ryhdistäydyttävä ja tehtävä parannus. Helposti voi valahtaa noudattamaan vaikka epäterveellistä ruokavaliota. Pienilläkin säädöillä ja parannuksilla on suuri vaikutus.

Mitä tulee juhla-asenteen ylläpitämiseen, on huomioitava pieniä ja isompia asioita, joista voi olla kiitollinen. Tähän ikään tultuani minulla on monta juhlistamisen arvoista kiitosaihetta: olen ollut naimisissa saman miehen kanssa yli 50 vuotta ja rakastan häntä edelleen, neljä lastani ovat hengellisessä työssä, kaikki 11 lastenlastani ovat uskossa, olen opettanut Jumalan Sanaa yli 42 vuotta, kirjoittanut 116 kirjaa ja kirjoitan edelleen. Mutta kaikkein tärkeintä on: juhlin sitä, miten paljon Jumala on minua muuttanut!

Meillä on rukouksen etuoikeus ja luottamus, että Jumala kuuntelee, välittää ja vastaa. Hän on aina kanssamme eikä koskaan jätä meitä yksin. Nämä ovat muutamia joka päivä juhlistamisen arvoisia Raamatun lupauksia. Jotkut juhlat voivat olla isompia tilaisuuksia, mutta yksinkertaisimmillaan sitä, että viettää hetken Jumalan kanssa ja kertoo, kuinka kiitollinen on kaikesta, mitä Hän on tehnyt elämässämme. Se voi olla sitäkin, että tekee jotakin toisten hyväksi. Arvostaessamme Jumalan tekoja elämässämme syntyy halu auttaa muita, joilla ei ole sitä, mitä meillä on. Mitä enemmän auttaa muita, sitä onnellisemmaksi itsekin tulee.

Tee tietoinen päätös, että mietit joka päivä, mitä Jumala on tehnyt sinulle niin hengellisesti kuin olosuhteittesi suhteen. Mitä enemmän uudistat mieltäsi keskittymällä Herraan ja mitä Hän sinulle merkitsee, sitä enemmän on ylistämisen ja juhlan aihetta. Näin syntyy juhlamieli!

Joyce Meyer
Copyright© Joyce Meyer Ministries/Enjoying Everyday Life
Kaikki oikeudet pidätetään.

[aps-social id="1"]
Twitter
Facebook