Tervettä elämää

Joyce Meyer | 9.3.2017 14.57

Yleensä ajatellaan, että Jumala on kiinnostunut vain hengellisestä hyvinvoinnistamme ja voimme kohdella kehoamme, miten haluamme, eikä se kuulu Jumalalle. 1. Kor. 6:19–20 sanoo totuuden: ”Te ette itse omista itseänne, sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa!” Tästä saarnataan melko harvoin, vaikka asialle on ihan raamatulliset perusteet.

Minä en ole aina pitänyt itsestäni hyvää huolta. Tein vuosikausia jatkuvasti töitä. Koska en levännyt, kuntoillut ja syönyt kunnolla eikä elämäni ollut tasapainossa, minulla oli kauhea olo melkein koko ajan. Olin ärtyisä, uupunut enkä nauttinut elämästä.

Kun emme voi hyvin, tiuskimme, ärsyynnymme ja vihastumme helpommin. Siinä tilassa on myös vaikeampi rukoilla, syventyä tutkimaan Jumalan Sanaa ja kuulla, mitä Herralla olisi sanottavana. Kun on surkea olo koko ajan, ei pysty mitä luultavammin kunnolla toteuttamaan Jumalan tahtoa elämässään. Mielestäni terveellisemmän elämän tavoittelussa on hyvä ensimmäiseksi syventää omaa Jumala-suhdettaan. Jos Jumala-suhde ei ole kunnossa, eivät muutkaan elämänalueet kehity paremmiksi. ”Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla.” (Room. 12:1) Koko olemuksemme – henki, sielu, ruumis – tulee pyhittää ja vihkiä Jumalalle 1. Tess. 5:23 mukaan.

Jumala oli kärsivällinen kanssani ja auttoi pääsemään jyvälle terveellisemmästä elämäntavasta, mutta minun piti tehdä oma osuuteni. Usein kumppanuuteen Jumalan kanssa kuuluu, että me teemme osuutemme ja Hän omansa. Hän ei tee meidän osuuttamme emmekä me voi tehdä Hänen osuuttaan. Usein pyytäessämme Jumalaa auttamaan vaikeuksissa Hän antaa meille tehtävän. Tammikuussa 2015 kirjoitin rukouspäiväkirjaani: ”Herra, tarvitsen lisää energiaa.” Pian sen jälkeen minussa syttyi kova halu alkaa kävellä. Puolessa vuodessa kävelin 1500 kilometriä ja laihduin seitsemän kiloa. Nyt olen energisempi ja nautin kävelemisestä. Samalla voin viettää aikaa Jumalan kanssa rukoillen ja kunto kohentuu. Nykyään olen fyysisesti paljon terveempi ja nautin elämästä, jonka Jumala on minulle antanut.

Muista, että ruumiisi on Pyhän Hengen temppeli. Tämä perspektiivi motivoikoon pitämään itsestä myös fyysisesti hyvää huolta. Tiedän, että voi olla sairautta tai tilanteita, joille ei voi mitään. Jos vain voit, niin näillä pääsee hyvään alkuun kohti terveempiä elintapoja: juo paljon vettä, nuku hyvin ja syö terveellisesti. Salli itsellesi herkkupala silloin tällöin, minäkin syön kerran viikossa jälkiruoan. Etsi sopivin ja mieluisin liikuntalaji ja kuntoile säännöllisesti. Elä tasapainoista elämää: tee ahkerasti töitä, mutta varaa tarpeeksi aikaa lepoon ja asioihin tai harrastuksiin, joista nautit. Vähennä stressiä niin paljon kuin suinkin mahdollista. Meitä ei ole luotu kestämään jatkuvaa painetta.

Jumala on luonut sinut ja olet sen arvoinen, että pidät itsestäsi huolta. ”Mitä kylvää, sitä niittää” pätee kaikilla elämänalueilla. Kun ajoissa investoi itseensä, aikaa myöten se kantaa hyvää hedelmää.

Joyce Meyer
Copyright© Joyce Meyer Ministries/Enjoying Everyday Life
Kaikki oikeudet pidätetään.





Ei kommentteja "Tervettä elämää"

Kommentoi "Tervettä elämää"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

 _____      _____              __   __    ______  
|  __ \\   |  ___||   ____     \ \\/ //  /_   _// 
| |  \ ||  | ||__    |    \\    \ ` //   `-| |,-  
| |__/ ||  | ||__    | [] ||     | ||      | ||   
|_____//   |_____||  |  __//     |_||      |_||   
 -----`    `-----`   |_|`-`      `-`'      `-`'   
                     `-`